söndag 5 juli 2009

Osvuret är bäst!

Det där med att prata om åskväder !
Vi var ute på sjön i går !
Vi var medvetna om att det kunde vara åska och skyfall på gång!
Vi gick därför bara ut en hlvtimmes gång i skärgården!
Plötsligt vid badande i 23 graders vatten !! ; Började svarta moln torna upp sig och en vindkantring orsakade som vanligt en omförtöjning!
Ligga kvar i båten med åsknedslag i masten som möjlig???
Vi valde att gå till land för motor ! Vi var då tvungna att gå rakt in i det analkande åskvädret ,men dock till hamn!
Vi hann inte i hamn utan råkade ut för skyfall, som orsakade siktproblem och blixtar som började gå ner runt oss !
Vi var då nästan i hamn !
Väl förtöjda stod vi genomvåta i ruffen och såg hur blixten gick ner c:a 500 meter inåt land!
Gummi-Jollen med El motor och vidhängande 75 Ah :s batteri fick hänga som den var så länge!
Vid första stop i blixtrandet tog vi oss hem med bil !
Väl hemma konstaterade vi att sovrumsgolvet (med parkett) var en mindre bassäng !!
Vi hade i önskan om att komma ifrån värmen ,glömt att stänga dörren!!
Väl ut i uterummet fick vi nästa schock !
Dörrarna var här vidöppna för att det inte skulle bli för varmt där!
Golv och möbler "dyng-surt" !! Panik!
Kommer då ihåg att Jollen säkert kommer att vattenfyllas och batteriet kortslutas!!
Panik 2 !!
Efter midnatt gav vi oss iväg ner till båthamnen och kom precis lagom för att dra upp
gummijollen med batteri och allt !
En timme till och vattet hade kommit in i batteriboxen , med kortsluning som säker effekt!!
Dyblöta igen , hemåt för att konstatera att skyfallet slitit bort mossan på taket och spolat ner den i hängrännorna! Vattnet hade nu börjar svämma över och rinna ner i ljusbrunnarna som snabbt vatten fylldes!
Panik igen !
Vad göra ??
Vi hade ju lagt den utbytta köksutrustningen under en pressenning i trädgården!
Vi tog skåpsdörrar och placerade dem i 45 graders lutning över ljusbrunnarna och lyckades därmed hindra vattnet att strömma in genom källarfönstren !! Pu !!
Tillbaka till sovrummet och torr-torkning av golv! Även gardiner och andra textilier var blöta ! Vattnet hade oxo tärt sig in under garderoberna !!!
Vi håller fortfarande på och suger upp vatten under listerna !!
Men vi tror att vi även hemma kommit i grevens tid för att ha räddat trossbotteninträngning!
Ja min förra blogg talade om respekt för åskan!
Nu är det dags att oxo lägga till respekt för skyfall !!
Ja, småle Ni som inte upplevt det heller!!
Man lär så länge man lever !!
Och lever gör även SM7CEH/Sven som i dag firar sin 75 års dag!
GRATTIS SVEN !!
PS. Jag glömde att tala om att alla antenner var bortkopplade till antennmasterna och att dator-modem med mera oxo varit bortkopplade!!! Alltså ingen skada där!! D.S.

2 kommentarer:

SM7PGA sa...

Gode värld...
- suck -... Ja hur känner man när man läser något så här uppslitande?.. Panik och en verklog dysterhet att det ska behöva hända så genomsnälla människor som ni. Det var med ett sting i hjärttrakten jag försökte ta in det du skrivit, men inser också att det helt enkelt var för mycket att kommentera i sin helhet på din blogg. - suck - Jag hör av mig i stället...

Här verkade peppar peppar, trots tropiskt slagregn ändå taklagningen jag gjorde som ska kommpleteras något visserligen, öndå hålla. Åtminstone för denna gången. Det var för mig sittande på altanen, ett fantastiskt skådespel, men jag sände mina tankar till de stackare som var ute i det. Såg en och annan båt som hastade hem, men funderade över om det inte hade varit bättre att ligga närmare land och vänta ut det om man inte varit så djupgående som ni var. Det var ju bara snäckskal och stressbaljor som for inåt land och en del av dem hade en gräddvisp i aktern, varför det inte gick så fort. 1984 fick jag se en blixt gå rakt ner i avgasångorna ca 5 - 10 meter bakom just en sådan. De lär ha fått byta både byxor och underkläder efter den smällen...

Hoppas ni är i synk med allt nu och inte har hittat mer av skadeverkningar. Jag håller min tumme så hårt jag kan för er!

Sköt om dig och hälsa Bodil så gott!
/PE GE AA
PS. Om jag kan hjälpa till.. tuta till... ds.

SM7CXI / Lasse /LEA sa...

Don´t worry ! Just cry !