onsdag 8 juli 2009

Föreningen Långörasläkten


Inte vilken förening som helst...
Långörasläkten är en förening vars medlemmar har det gemensamt att de själva eller deras make/maka är ättlingar till lotssläktets stamfader Håkan Svensson Kraak. Han var Långörens första innebyggare och den första lotsen på ön Långören, som ligger i Blekinge östra skärgård.

Håkan Kraak

föddes på Ungskär i Blekinges sydöstra skärgård troligen omkring 1660. Han var son till Sven Persson Kraak som dog före 1698. Håkan Svensson Kraak gifte sig troligen 1685 med Annica Larsdotter och bodde i 18 år Stenshamn. Håkan och Annica flyttade sedan till Långören men säkra bevis för flyttningen dit finns först 1707 där Håkan arrenderade Långören tillsammans med båtsmannen Erik Eriksson Loo och tjänstgjorde där som lots till sin död 1711


Föreningen Långörasläkten grundades 1965 och har nu ca 2000 betalande medlemmar spridda över flera världsdelar. Föreningen arbetar kontinuerligt med att dokumentera och utvidga släktgrenarna.

(Texten är hämtad från Långörasläktens inoficiella och officiella websidor)

5 kommentarer:

Lundabo sa...

Vill veta med vilka källor som ni kan styrka nedanstående personuppgifter:

Håkan Kraak föddes på Ungskär i Blekinges sydöstra skärgård, troligen omkring 1660. Han var son till Sven Persson Kraak som dog före 1698. Håkan Svensson Kraak gifte sig troligen 1685 med Annica Larsdotter och bodde i 18 år i Stenshamn. Håkan och Annica flyttade sedan till Långören. Säkra bevis för flyttningen dit finns först 1707, då Håkan arrenderade Långören tillsammans med båtsmannen Erik Eriksson Loo. Håkan Kraak dog 1711.

Lundbo

SM7CXI / Lasse /LEA sa...

Gå till:
langoraslakten.org

Lundabo sa...

Tack för svaret men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra. Den text jag la in tidigare är en kopia från Långorasläktens hemsida. Det jag vill veta är i vilka kyrkoböcker eller andra handlingar som ni har fått fram dessa upplysningar.
Lundabo

Lundabo sa...

Tack för svaret men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra. Den text jag la in tidigare är en kopia från Långorasläktens hemsida. Det jag vill veta är i vilka kyrkoböcker eller andra handlingar som ni har fått fram dessa upplysningar.
Lundabo

LEA sa...

Hej! igen!Jag tror att vi får reda ut det här på annan kanal!
För det första : Vem är Du ?
Vad har du för E-mail adress?
Är Du släktforskare?
Denna blogg använder jag för många andra intressen ,än släktforskning!Föreningen långörasläkten bygger sina uppgifter på Folkskollärare Hjalmar Berglunds släktforskning!
Gå in på www.langoraslakten.org,
och navigera Dig fram till de uppgifter som Du efterlyser!
Är Du släktforskare ,vet Du säkert
hur man har använt kyrkböcker m.m
för att komma fram till befintliga data!
På föreningens hemsida kan du finna länkar till både föreningens
Blogg och till medlemsforum fotogallerier, släkttavlor m.m
Tror Du att Du är en släkting ?
Skicka dina data till min
G-mail adress:
anderssonlarserici@gmail.com
eller
sm7cxi@telia.com
så skall jag hjälpa Dig vidare för 'ev. medlemsskap.
Men som sagt vi måste ha dina uppgifter!
vänligen
LEA
(Lars-Eric Andersson)