onsdag 4 mars 2009

Svårigheter !!

Det var ju 144 Mhz test i går !
På Gott och Ont ! Hi!
Tyckte bitvis att det gick bra , men fick sedan ge mig för starka
störningar från i synnerhet SK7RA:s bäste poängplockare SM7NR!
På ett sätt bra för Sk7RA men mindre bra för mig som ligger så nära geografiskt!
Men tittar vi på resultatlistan så är ju SM7NR nödvändig i klubbtävlingen !!
Vår närmaste tävlingsmotståndare brukar ju vara SK7CA och de har hittills lyckat nå en bra bit före oss i år!
Förra året var vi före SK7CA i årssammandraget !!
Så nu får vi väl se vad det sammanlagde SK7RA -gänget kan göra åt saken !
I resultatlistan i dag har inte så många loggat in !!

På golffronten var det oxo individuell tävling på CGK !
Gick ganska bra för mig bland alla de mera rutinerade spelarna!
Jag kommer sakta , men det fordrar bättre träning !
Så det blir väl en mixed omgång i dag oxo !!

Det börjar väl oxo bli aktuellt att ta sig ner till båten för att börja med vårrustning!


Postade en del direkt - QSL i går Bl.a till HS0ZIE/Kurt i Thailand !
När Du läser detta Kurt, Kan du ju meddela mig hur lång tid Snigelposten tog !!

7 kommentarer:

Unknown sa...

Ok det brukar inte ta mer än tre till 5 dagar Här.
Faktiskt så fungerar posten här Klander fritt.

SM7CXI / Lasse /LEA sa...

Ja, det var ju bra!
Då får vi se vilken datum det kommer fram!!
Jag skrev mitt inlämningsdatum uppe till vänster på kuvertet!
Sedan är det ju så att jag har ju
ännu inga flotta QSL , utan jag kör med snikvarianten Hi!

Unknown sa...

Idag de 9/3-2009 Kom dina QSL med posten

SM7CXI / Lasse /LEA sa...

Tack Bra!
Det tog alltså 7 dagar!
Bra tycker jag!
Då har vi fått litet koll på postgången!
Jag själv är feberfri men det kommer tydligen att ta några veckor att bli bra!!
Varit på fortsatt utredning hos läkare i dag!

SM7PGA sa...

Hejsan Lasse!

Förstår ditt dilemma med närheten till Urban. Då kan det inte vara lätt att komma igenom eller höra något i den dimman, men tack och lov är störningarna på "vår" sida. Han ändå precis som du säger, RA's bäste poängplockare. Dock tror jag något gick orent hos honom, för vi pratade om det. Jag hörde honom på 3 olika riggar på 3:e övertonen, dvs. 70cm och är det så illa att det läcker dit, är det något som går orent. Visserligen är ju just 3:e övertonen svår att få bukt med, men väl skräddade filter brukar kunna få ned det till acceptabla nivåer. Framför allt att man inte kör över de filtren man redan har ;o) Körde själv mest CW och hade ibland svårt att höra stationerna på CW delen pga splatter.

Nåväl.. I dag är det 70cm test och vad jag sett i dina senare inlägg, som jag också ska kommentera, ger mig en förståelse för att du förmodligen kommer att låta radiotystnaden bestå. Det tycker jag du gör klokt i Lasse. Först och främst för att du ska bli bättre, men också för att förbättra oddsen i testen för oss andra ha ha... Skojar bara med dig, men det vet du ju redan...
Ska kommentera dina andra inlägg nu...
Sköt om dig Lasse!
/PE GE AA

SM7CXI / Lasse /LEA sa...

Ja att det är något med "renheten"
från NR:s transverter med efterhängande förstärkning och sedan multiplicering i slutsteg och Gain i antennerna , det är ju helt klart !
Han ringde förresten och sa att "grabbarna från Malmö" skulle komma upp och kolla , efter anmälan från stereo störd granne !!!

SM7PGA sa...

Hejsan igen Lasse!
Skönt att du är så snabb med svar. Det bådar riktigt gott tycker jag ;o)

Störningarna...
Hm... Intressant...
Det måste ju betyda något, men VAD blir ju intressant att se. Det kan ju lika gärna röra sig om en illa hf avstörd "billigstereo" från Rusta hos grannen, men faktum kvarstår. En av de fabrikstillverkade riggarna som gjort sig känd för sina goda storsignalsegenskaper, trots allt hör honom på tredje övertonen. Jag har även hört honom splattra på 70 repeatern med sina relativt branta kavitetsfilter. Något går orent och jag tror precis som du att det handlar om att det styrs över på alltför många "fel" ställen. Jag är säkert ingen bra förebild jag heller ;o) Det är lätt att dra på för mycket. Tyvärr...
Har förresten kunnat konstatera att det troligtvis handlar om en utarmad lödning på slutstegskortet i 144MHz modulen i 726'an. Det går att knacka fram uteffekten igen +
att det är värmerelaterat.
Tror jag provar att ringa dig eftersom det verkar som om du är på G så långt. Du får säga till när du behöver vila.

Ha det gott!
/PE GE AA